Friday, August 20, 2010

Indahnya Sabar...~


Salam...
Syukur, Alhamdulillah...

Di kala Bulan Mulia ini (telah berlalu 10 hari) molek kiranya kita saling berkongsi berkenaan pesan Allah kepada Hamba-Hambanya Agar Bersabar ^_^'

Allah Ta'ala berfirman:
"Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kalian dan kuatkanlah kesabaran kalian dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negeri kalian) dan bertakwalah kepada Allah supaya kalian beruntung." (QS.Ali 'Imraan: 200)

Dan Allah Ta'ala berfirman:
"Dan sungguh akan Kami berikan cubaan (ujian) kepada kalian, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar." (QS.Al-Baqarah: 155)

Dan Allah Ta'ala berfirman:
"Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas." (QS.Az-Zumar: 10)

Dan Allah Ta'ala berfirman:
"Tetapi orang yang bersabar dan mema`afkan sesungguhnya (perbuatan) yang demikian itu termasuk hal-hal yang diutamakan." (QS.Asy-Syuuraa: 43)

Dan Allah Ta'ala berfirman:
"Hai orang-orang yang beriman, mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan (mengerjakan) solat, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar." (QS.Al-Baqarah: 153)

Dan Allah Ta'ala berfirman:
"Dan sesungguhnya Kami benar-benar akan menguji kalian agar Kami mengetahui orang-orang yang berjihad dan bersabar diantara kalian." (QS.Muhammad: 31) 


Dan ayat-ayat yang memerintahkan sabar dan menerangkan keutamaannya sangat banyak.



Mari Berfikir | Sabar itu ada 'Level'nya... Pertama, Sabar dalam melaksanakan ketaatan kepada Allah & RasulNya. Kedua, Sabar dalam meninggalkan kemaksiatan kepada Allah. Ketiga, Sabar terhadap Takdir Allah... Berjayalah bagi kita yang tidak lupa untuk Bersabar ^_^'

Diringkas dari Al-Qaulul Mufiid dan Syarh Riyaadhush Shaalihiin

No comments:

Post a Comment