Wednesday, August 25, 2010

Kemenangan Ramadhan (Siri 2)


Salam, Syukur Alhamdulillah...

Hari berganti hari, minggu berganti minggu.. Ramadhan kian berlalu.. Apakah ini Ramadhan yang lebih baik dari sebelumnya? Baiklah, suka di sini ingin berkongsikan sambungan kisah kemenangan Ramadhan pada siri 2. Sebelum itu, molek nya kita semua 'recall' pada siri 1 dahulu..hehe..
Mungkin ianya boleh di jadikan sebagai bahan ceramah, ataupun usrah2.. Nasihat penulis, agar dapatkan juga sumber2 lain untuk menguatkan apa yang kita ingin kongsikan ^_^'
4) Dosa pula di Ampunkan 
Ada tiga ibadah di dalam bulan Ramadhan, Rasulullah SAW mengaitkannya dengan ampunan dosa-dosa terdahulu: Pertama, ibadah puasa. Nabi saw. bersabda: “Man shaama Ramadhaan iimaanan wah tisaaban ghufira lahu maa taqaddama min dzambihi”
(Siapa yang berpuasa Ramadhan dengan kesedaran iman dan mengharap redha Allah, akan diampuni semua dosa-dosa yang lalu.” (HR. Bukhari-Muslim).
Kedua, ibadah solat malam (cth: tarawih, tahajud dll). Nabi saw. bersabda: “Man qaama Ramadhana iimaanan wah tisaaban ghufira lahu maa taqaddama min dzambihi”
(Siapa yang menegakkan shalat malam Ramadhan dengan kesedaran iman dan penuh harapan redha Allah, akan diampuni semua dosa-dosa yang lalu.” (HR. Bukhari-Muslim).
Ketiga, Ibadah solat malam lailatul qadr. Nabi saw. bersabda: “Man qaama lailatal qadri iimaanan wah tisaaban ghufira lahu maa taqaddama min dzambihi”
(Siapa yang menegakkan shalat malam pada malam lailatul qadr dengan kesedaran iman dan penuh harapan redha Allah, akan diampuni semua dosa-dosa yang lalu.” (HR. Bukhari-Muslim).
5) Doa kita di Kabulkan
Seorang yang sedang berpuasa doanya mustajab. Kerana dia sedang/ dalam keadaan menahan nafsu. Syaitan2 tidak mendekatinya (selain bulan Ramadhan) Kerana ia lebih dekat kepada Allah SWT. Ketika ia di dalam keadaan hampir kepada Allah SWT,  Maka doanya akan mudah diterima (inshaAllah). Kerana itu Nabi SAW mengingatkan agar orang-orang yang sedang berpuasa banyak berdoa. Para ulama mengatakan: Disunnahkan bagi orang yang sedang berpuasa untuk mengucapkan zikir, memanjatkan doa, sepanjang hari selama dia berpuasa.
Kerana, puasa membuatkan seseorang semakin dekat kepada Allah SWT  dan Orang-orang yang dekat kepada Allah SWT doanya mustajab (InshaAllah).
6) Lailatul Qadr
Imam At Tirmidzi meriwayatkan sebuah hadis dari Abu Hurairah, Nabi SAW bersabda: “Tiga orang yang doanya tidak pernah ditolak: Pemimpin yang adil, seorang yang sedang berpuasa sampai ia berbuka, orang yang di zalimi.”
Maksudnya disini, bahawa selama kita berpuasa Ramadhan, iman kita  seharusnya sebagai hamba Allah SWT sedang meningkat, dan kita akan kerap untuk bangun malam bagi menunaikan solat, selalu membaca Al Qur’an, mudah untuk bersedekah, jauh dari dosa-dosa, bertaubat meminta keampunan kepada Allah SWT dan sebagianya. Semua itu merupakan suasana yang menunjukkan rahmat dari Allah SWT.
Dalam surah Al Qadr: 3-5 Allah SWT menerangkan keagungan malam lailatul qadr: “Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan. Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar.”
Inilah malam yang Allah SWT agungkan. Pada malam lailatul qadr ini Allah SWT menurunkan Al Qur’an. Bukan itu sahaja, setiap malam lailatul qadr Allah memberikan kesempatan kepada hamba-hamba-Nya untuk menutupi kekurangan masa lalunya dengan beribadah menegakkan solat, berzikir dan membaca Al Qur’an. Bayangkan pahalanya khsusus dan sangat luar biasa (jika di gantikan dengan nikmat dunia, subhanallah). Tidak mampu dibandingkan dengan pahala beribadah selama 1000 bulan. Keutamaan ibadah pada malam lailatul qadr hendaklah kita raihnya dengan bersungguh-sungguh ^_^


*Akan bersambung di siri ke-3 (nantikannya). Jika baik beritahu kawan, jika tidak baik @ salah sila beritahu pada kami (jangan mendiamkan @ membiarkannya) ^_^' Email kami di EQ Sutra

No comments:

Post a Comment