Thursday, August 26, 2010

Pekerja In-Out? (Siri 1)

Salam.. Syukur Alhamdulillah...

Setelah 2 siri kisah 'Kemenangan Ramadhan' di post, ada juga yang bertanya berkenaan kisah 'Pekerja' pula.. 'Tak da post tentang isu pekerja ker?' hehe..
InshaAllah, kita akan cuba untuk memberi yang terbaik kepada pembaca blog ^^' Kali ini, isu membangkitkan pekerja keluar masuk dalam syarikat.. Baik atau Tidak? 

Isu Pekerja...
Bagi seorang pekerja mungkin ada baiknya anda bertukar kerja.. Kerana apa? tentunya 'kemahiran' yang anda perolehi akan menjadi 'multiple skills'.. Itu pun jika ianya berlaku..  Jika anda masih tidak mampu untuk mengembangkan kemahiran anda di tempat baru? bagaimana? pastinya anda yang rugi, akibat tidak mendapat faedah daripada majikan lama.. Maksud faedah di sini adalah 'seniority' anda di dalam syarikat yang lama... 

Anda juga harus ingat, setiap kali anda bertukar majikan, maka anda akan menjadi junior di tempat baru.. Harus belajar budaya baru, cara kerja baru dan apa sahaja yang anda akan belajar... Dan jika anda sanngup hadapinya, mungkin gaji baru yang di tawarkan untuk anda lebih baik ^_^' Tetapi mungkin 'Faedah' yang akan anda terima tidak sama dengan majikan lama..

Seperkara lagi, mungkin anda ada 'kredit' apabila mempunyai banyak pengalaman bekerja di lain-lain tempat, tetapi anda harus ingat bahawa unit HR (sumber manusia - recruitment) akan melihat atas dasar apa anda berpindah 'majikan'? WHY? dan mereka juga akan sentiasa 'aware' di atas sikap anda yang gemar berpindah-pindah (terutamanya bagi level jawatan yang sama).. Jika anda berpindah kerana 'Kenaikan Jawatan @ Skop Tugasan' kredit lebih baik mungkin milik anda...


Isu Majikan...

InshaAllah akan di bincangkan kemudian ^_^'

No comments:

Post a Comment